ORFEUSZ I EURYDYKA – KIEDY MIŁOŚĆ WYGRYWA?

Trelinski

27. 01. 2015 kiedy Mariusz Treliński miał święcić swój największy dotychczasowy sukces, po raz pierwszy w historii polski reżyser operowy stanął na deskach nowojorskiej Metropolitan, ja mogłem zobaczyć operę Trelińskiego, która swoją premierę w Teatrze Wielkim miała w 2009, “Orfeusz i Eurydyka”.
Reżyser tworząc tę inscenizację, najstarszej opery po jaką dotychczas sięgnął, wybrał wersję wiedeńską Glucka, co było bardzo odważne i w moim odczuciu przewrotne. Przewrotność w połączeniu tragedii dominującego barytonem Orfeusza, boleśnie doświadczonego przez obezwładniającą miłość z lekkością wybrzmiewającą z muzyki wiedeńskiego kompozytora.
Wojtek Gierlach swoim perfekcyjnym wykonaniem oddaje cierpienia Orfeusza po stracie ukochanej Eurydyki, która u Trelińskiego popełnia samobójstwo. Orfeusz targany rozpaczą zostaje osaczony przez żywe wspomnienie miłości, tu dodatkowo ożywione przez zespół tancerzy Baletu Narodowego. Tęsknota za utraconą miłością towarzyszy Orfeuszowi niemal nieprzerwanie. Za sprawą radosnego Amora (Bożena Bujnicka) dowiaduję się że jego piekło może mieć swój kres, bogowie jednak jak w micie stawiają mu bezwzględny warunek, nie może spojrzeć na ukochaną podczas odwiedzin w hadesie. Eurydyka, w którą wciela się Olga Pasiecznik zachwycając widzów głosem, nie godzi się by ukochany nie obdarzył jej uczuciem lub chociaż spojrzeniem, skoro jej utrata jest dla niego tak trudna. Rozdarty Orfeusz ulega Eurydyce tracąc ją bezpowrotnie po jednym spojrzeniu. Mariusz Treliński tę klasyczną historię opowiada nam dziś, a jej bohaterowie targani są znanymi widzom uczuciami są nam współcześni, osadzeni w pięknie surowej scenografii Borisa Kudlička. Śpiewakom towarzyszy Chór Opery Narodowej dopełniając atmosferę spektaklu.

Nowojorska premiera  dyptyku „Jolanta/Zamek Sinobrodego” w reżyserii Mariusza Trelińskiego w Metropolitan Opera odbyła się 29.01.2015. Ze względu na zapowiadany atak zimy w Nowym Jorku spektakl planowany na 27.01.2015 został przełożony.
Spektakl został przyjęty przez widzów owacjami na stojąco.

Dyrygent: Łukasz Borowicz
Reżyseria: Mariusz Treliński
Scenografia: Boris Kudlička
Kostiumy: Magdalena Musiał
Choreografia: Tomasz Wygoda
Przygotowanie chóru: Bogdan Gola
Reżyseria oświetlenia: Marc Heinz
Dramaturg: Piotr Gruszczyński
Wideo: Bartek Macias

Fot. Krzysztof Bieliński
Projekt plakatu: Adam Żebrowski

Więcej o spektaklu na stronie Teatru Wielkiego Opery Narodowej

Orfeusz plakatTrelinski oie4 Trelinski oie3 Trelinski oie2 Trelinski oie1

Lubię(0)Nie lubię(0)
Ten wpis został opublikowany w kategorii Czerwony Dywan i oznaczony tagami , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Komentarze

Liczba komentarzy: 0

    Dodaj komentarz