SIŁA KOBIET #HEFORSHE

IMG_5906

Miałam zaszczyt uczestniczyć w spotkaniu w gronie samych fantastycznych i przebojowych kobiet w hotelu Mercure w Opolu. Była to gala finałowa akcji „Podaruj szczęśliwą sukienkę” (Send One Suit), organizowanej na rzecz Stowarzyszenia „Dress for Success Polska”. „Dress For Success” to jedna największych organizacji non profit na świecie wspierająca kobiety w poszukiwaniu pracy i usamodzielnianiu się w życiu poprzez intensywny program szkoleń i warsztatów. Ponadto, w ramach akcji „Podaruj szczęśliwą sukienkę” (Send One Suit), kobiety sukcesu przekazują beneficjentkom stroje biznesowe. Jedną z sukienek przekazała aktorka Barbara Kurdej-Szatan, która pochodzi z Opola.

Dress For Success jedynie wyposaża kobiety w sukienkę na rozmowę kwalifikacyjną. Ale sukienka to tylko symbol. Tak naprawdę chodzi o wsparcie i wzmocnienie psychiczne. Przede wszystkim chcemy, aby kobieta uwierzyła w siebie. Wówczas sama będzie mogła przenosić góry. W kobietach drzemie wielka siła.” – tłumaczy Dorota Stasikowska-Woźniak, dyrektor generalna Dress For Success Polska.

Zebrano ponad 50 strojów biznesowych, które Stowarzyszenie Dress for Success Polska przekaże swoim beneficjentkom. Gościem specjalnym gali w Mercure Opole była Dorota Soszyńska, współwłaścicielka firmy Oceanic, jednego z największych przedsiębiorstw farmaceutyczno-kosmetycznych w Polsce, która zatrudnia w swojej firmie zdecydowaną większość kobiet, jest też zaangażowana w działalność charytatywną i od lat wspiera m.in. Dress For Success w Polsce.

NTO1

FOT. mat.pras.

Akcję zasponsorował hotel Mercure Opole i wsparła ją sieć kobiet Women at AccorHotels Generation,a ja miałam przyjemność porozmawiać na ten temat z Katarzyną Nowak – ekspertem w dziedzinie komunikacji korporacyjnej w Grupie Orbis i liderką korporacyjnej sieci kobiet Women At AccorHotels Generation.

Ewa Wojciechowska: Pani Kasiu, jak do tego doszło, że Grupa Orbis połączyła siły z akcją „Dress for Success“?

Katarzyna Nowak: Ta inicjatywa wyszła od hotelu Mercure Opole. Projekt „Dress for Success bardzo nam się spodobał i jestem pod dużym wrażeniem efektów jakie przynosi beneficjentkom. Dzięki temu programowi, co roku blisko 70 pań się usamodzielnia. Beneficjentkom oferuje się intensywne warsztaty pracy nad sobą, począwszy od takich kwestii jak odpowiedni wygląd, strój, makijaż, ale również ćwiczenia umiejętności komunikacyjnych, wzmacnianie swoich mocnych stron, czy przezwyciężanie własnych lęków. Najczęściej są to panie z mniejszych miejscowości, gdzie urząd pracy niewiele może pomóc. A okazuje się też, że czasem wystarczy, żeby kobiety spotkały się ze sobą w większym gronie, wymieniły doświadczeniami, zmobilizowały się wzajemnie i od razu nabierają pewności siebie i zaczynają działać. Ponad 70% tych kobiet znajduje pracę, albo zakłada własne firmy. To jest świetny wynik.

IMG_5906

FOT. mat.pras.

Bardzo podobała mi się kobieca energia podczas tego spotkania. Prawie same kobiety, które robią fantastyczne rzeczy zawodowo i dzielą się swoimi doświadczeniami z innymi. Pani zajmuje się tym na co dzień w Orbisie prowadząc akcję Women At AccorHotels Generation (WAAG). Na czym ona polega?

– Ponad 2 lata temu, założyłam sieć Women At AccorHotels Generation (WAAG) zrzeszającą kobiety pracujące w Grupie Orbis i AccorHotels w Polsce i w Europie Środkowo- Wschodniej. Teraz doszła jeszcze kampania #HeForShe, czyli projekt z inicjatywy jednej z agend ONZ „UN Women“. Okazuje się, że sytuacja kobiet na świecie jest ciągle bardzo zróżnicowana. Wszystkie dane i badania wykazują, iż jest nas nadal zbyt mało w mediach. Z perspektywy biznesu, niestety różnice w płacach nadal istnieją chociaż akurat sytuacja w Polsce jest dość korzystna. Natomiast, to co jest najgorsze to szklany sufit – im wyżej, tym mniej kobiet. Na dodatek, z przykrością stwierdzam, iż ilość kobiet na kierowniczych stanowiskach nie zależy od poziomu rozwoju gospodarczego danego kraju. Dlatego też, kampania #HeForShe, której twarzą jest aktorka Emma Watson, polega na zaangażowaniu mężczyzn w celu zrozumienia i poprawy sytuacji kobiet również w świecie biznesu.

A dlaczego He for she? A nie She for she? Czy cały czas musimy się podpieraćmężczyznami?

– Pamiętajmy, iż świat biznesu, w którym działamy, cała gospodarka została stworzona przez mężczyzn. Cały czas jest mnóstwo rzeczy, których możemy się nauczyć od mężczyzn. Hotelarstwo zostało stworzone i nadal jest zarządzane przez mężczyzn. Natomiast blisko połowa gości hoteli AccorHotels to kobiety i to właśnie kobiety stały się dla nas dużym wyzwaniem biznesowym. W tej chwili, 40% dyrektorów naszych hoteli w Polsce i krajach Europie Środkowo-Wschodniej to kobiety. Jest to najwyższy udział kobiet na stanowisku dyrektora hotelu grupy AccorHotels na całym świecie. Aczkolwiek, podczas analiz w firmie, okazało się, że mamy do czynienia jeszcze z jednym, głębszym problemem – zauważyliśmy, iż kobiety nie składają aplikacji na wyższe stanowiska.

Boją się starcia z mężczyznami?

– Myślę, że powodów jest kilka. Ale temu również ma służyć kampania #HeForShe, która skierowana jest do panów ale jednocześnie potrafi rozbudzić w kobietach chęć podjęcia ryzyka i zgłaszania się na wyższe stanowiska.

Czego my kobiety możemy się nauczyć od mężczyzn?

– Podejmowania ryzyka, zgłaszania się do różnych zadań, mówienia o swoich zaletach. Często jest tak, że kiedy na zebraniu szef daje do zrealizowania nowy duży projekt, to jako pierwsi zgłaszają się do niego mężczyźni. Kobiety są dobrymi obserwatorami, ale nie starcza im odwagi, żeby się zgłosić i powiedzieć: Ok, zrobię to! A nawet jeśli już kobieta się zdecyduje, zgłosi, zrealizuje projekt, to nie potrafi się pochwalić tym sukcesem w pełni, tylko mówi: A miałam szczęście! Miałam świetny zespół.

Myślę, że to tak jak z komplementami, których często nie umiemy przyjmować. Kiedy mówmy znajomej: O jak pięknie wyglądasz?! A daj spokój, sukienka sprzed 5 lat, przerobiona…

– To prawda. Co do panów jeszcze, to nie uważam, że musimy ich naśladować w 100%, ale myślę, że możemy się od nich wiele nauczyć. Ale też nasze umiejętności jak empatia, obserwowanie, mniej autorytarny styl zarządzania są bardzo ważne w dzisiejszych czasach. Ludzie chcą dzisiaj doznawać emocji, autentyczności. Proszę zobaczyć czym się kierujemy przy wyborze hotelu? Sprawdzamy oferty na różnych stronach, a potem i tak pytamy o opinię znajomych w mediach społecznościowych. Dlatego zawsze to powtarzam, że najważniejsza rzecz dla hotelu to jest reputacja. A reputację zawsze budują ludzie, dlatego właśnie nasze umiejętności kobiece świetnie się sprawdzają.

Jak prezesi Orbisu zareagowali na tę akcję?

– Tak się złożyło, że nasi prezesi akurat mają córki i opowiedzieli mi, że nie wyobrażają sobie, żeby ich córki były w przyszłości dyskryminowane w pracy z powodu płci. Dlatego z dużą sympatią wspierają tę akcję. Nagrałam też filmik z panami z naszej firmy i zadałam im te same pytania. Okazuje się, że panowie najbardziej cenią u kobiet inteligencję emocjonalną, sytuacyjną, umiejętności interpersonalne a także to, że kobiety nie mają aż tak wybujałego „ego” jak panowie.

Jakie zmiany wprowadziliście w waszych hotelach po rozpoczęciu kampanii #HeForShe?

– Dla nas ta akcja oznacza duże wyzwanie biznesowe. Od wielu lat prowadzimy badania w naszej sieci hoteli i np. kilka lat temu kobiety stanowiły zaledwie 20% naszych klientów, dzisiaj stanowią blisko połowę! Z naszych obserwacji i badań wynika, że kobiety mają inne oczekiwania jako nasi goście. Kiedy kobieta przyjeżdża do naszego hotelu, to nie lubi kiedy w recepcji na głos podaje się jej numer pokoju. Wybiera też częściej pokoje przy windzie czy przy schodach, więc kwestie bezpieczeństwa są dla niej bardzo ważne. Równie ważne jest dla niej menu, żeby to były dania bardziej fit, zdrowsze, czy np. większy wybór herbat.

Jakie ma pani dalsze plany w związku z rozwojem projektu #HeForShe? Jak chcecie pomagać kobietom?

 – Chcemy utrzymać wysoki udział pań na stanowiskach dyrektora hotelu i chcemy mieć więcej kobiet w kadrze zarządzającej firmy. Prezes sam nam powiedział „nie mogę się otaczać osobami, które mają taki sam styl myślenia i patrzenia na świat jak ja. Muszę się otaczać osobami w różnym wieku, o różnych poglądach, zarówno kobietami i mężczyznami. Potrzebuję analizy 360 stopni”.

1600x1600-AH_Orbis

Jak to się stało, że zajęła się pani tym projektem ?

– Zajmuję się komunikacją korporacyjną firmy, jej wizerunkiem na zewnątrz i wśród pracowników, prowadzę biuro prasowe, ściśle współpracuję z działem komunikacji finansowej, więc gdy dwa lata temu pojawił się projekt stworzenia sieci kobiet a teraz #HeForShe, bardzo się ucieszyłam, ponieważ wiedziałam, że doda to nowej energii, nowych relacji i nowej kultury pracy w naszej firmie. Wcześniej zajmowałam się całą komunikacja wewnętrzną w Orbisie, realizowałam dużo wywiadów z naszymi pracownikami, którzy są znakomitymi profesjonalistami i wspaniałymi ludźmi, mają niesamowite historie do opowiedzenia. Zawsze też zadawałam sobie pytanie, dlaczego tak mało tych fantastycznych kobiet zajmuje kierownicze stanowiska? Organizuję warsztaty, bardzo intensywne, mające na celu wzmocnienie kobiet. To jest ciężka praca nad sobą, są trudne pytania, na które musimy sobie same odpowiedzieć. Bardzo ważna jest też po prostu integracja, bo w codziennej pracy nawet nie mamy czasu porozmawiać między sobą. Im lepiej ludzie się znają tym lepsze osiągają wyniki w pracy. Ważne jest też, żeby były w firmie tzw. role models, czyli wzorce, autorytety do naśladowania, osoby, które nas inspirują. Zauważyłam też, że my kobiety znacznie chętniej niż panowie dzielimy się swoją wiedzą i doświadczeniami.

To prawda! Jak było widać na spotkaniu, kobiety lubią się dzielić swoimi doświadczeniami.

– Zawsze też powtarzam kobietom, żeby nie rezygnowały ze swojego życia prywatnego. Firmie, szczególnie hotelarzom, nie jest potrzebny „robocop“ na pewnych stanowiskach tylko człowiek. Proszę zauważyć, że my kobiety zawsze chcemy być perfekcyjne. I w domu i w pracy i to nas wykańcza. Brakuje nam czasu, żeby po prostu usiąść i porozmawiać z innymi kobietami. A jak się okazuje, sama rozmowa jest bardzo ważna i bardzo może nam pomóc.

Gala

IMG_6832a

Lubię(0)Nie lubię(0)
Ten wpis został opublikowany w kategorii Czerwony Dywan i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Komentarze

Liczba komentarzy: 0

    Dodaj komentarz