CAŁY TEATR NA NASZEJ GŁOWIE – WYSTAWA W OPERZE

Zrzut ekranu 2017-05-23 o 13.27.46

To już trzecia, po Opera Haute CoutureOpera od stóp do stóp, modowa wystawa w Teatrze Wielkim, w Galerii Opera. Były ubrania, były buty, czas na nakrycia głowy. Niezliczona ilość kapeluszy, meloników, hełmofonów, rogatywek, czepków zostanie przeniesiona z teatralnych magazynów do przestrzeni Galerii. Znaleźć tu będzie można kilkadziesiąt rodzajów nakryć głowy, ze wszystkich epok, od antyku do współczesności. Precyzja, z jaką zostały wykonane, wierność w odwzorowaniu mody panującej w danym okresie, zróżnicowanie pod względem pozycji społecznej – to tylko niektóre aspekty brane pod uwagę przy tworzeniu tych zachwycających różnorodnością eksponatów. Inne nakrycie głowy nosił dowódca, inne żołnierz szeregowy, inne monarchini, inne dziewka służebna. Do jednej premiery powstaje od trzydziestu do dwustu nakryć głowy, zwykle około osiemdziesięciu. Wymiar każdej głowy, solisty, chórzysty, a nawet statysty – artystów występujących na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej – nie stanowi tajemnicy dla teatralnych modystek. Na wystawie będzie można zobaczyć, między innymi mierzący ponad metr w swej średnicy kapelusz ze spektaklu Madame Butterfly oraz maskę tytułowego króla myszy z Dziadka do orzechów. Na trzecim piętrze Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, gdzie znajduje się pracownia modniarska, cztery profesjonalistki projektują i wykonują przeróżne modele nakryć głowy, z różnorakich materiałów, takich jak filc, welur, jedwab, słoma i wiele innych. Modelują, kroją, pasują, szyją, prasują, układają, upinają, ozdabiają i przybierają. Efekty ich pracy do tej pory można było podziwiać tylko na scenie, a teraz są dostępne dla każdego na wystawie w Galerii Opera.

Wystawę można obejrzeć bezpłatnie do 30.czerwca. Galeria Opera czynna jest od czwartku do soboty w godzinach 10.00-17.00. Wejście przez hol kas przedsprzedaży.

Zrzut ekranu 2017-05-23 o 14.46.25Zrzut ekranu 2017-05-23 o 13.31.32Zrzut ekranu 2017-05-23 o 13.29.00

BEW1CDC7F4C_lowres

Waldemar Dąbrowski, dyrektor Teatru Wielkiego i Marcin Fedisz, kierownik Literacki Teatr Wielki Opera Narodowa i kurator wystawy

BEW1CDC7F8C_lowres

BEW1CDC7F23_lowres

BEW1CDC7F9B_lowres BEW1CDC7FC7_lowres BEW1CDC7FB2_lowres BEW1CDC7F72_lowres BEW1CDC7F63_lowres BEW1CDC7F9E_lowres

kapelusze_3-157

Maska z Dziadka do orzechów i Króla Myszy Czajkowskiego, choreografia: Toer van Schayk, Wayne Eagling, 2011, projektant: Toer van Schayk, filc, plastik, srebrny galon

kapelusze_3-140

Opaska dekoracyjna z Oniegina Czajkowskiego, reż. Mariusz Treliński, 2002, projektant: Joanna Klimas, pióra kogucie, kółeczko z kanwy

kapelusze_001

Kokosznik Matki z Dziadka do orzechów i Króla Myszy Czajkowskiego, choreografia: Toer van Schayk, Wayne Eagling, 2011, projektant: Toer van Schayk, złota lama, aksamit, sztuczne perły

kapelusze_3-841

Kapelusz z Oniegina Czajkowskiego reż. Mariusz Treliński, 2002, projektant: Joanna Klimas, filc, pióra

kapelusze_3-346

Czapka z Oniegina Czajkowskiego reż. Mariusz Treliński, 2002, projektant: Joanna Klimas, pióra kogucie

kapelusze_3-308

Kapelusz hrabiny z Damy pikowej Czajkowskiego, reż. Mariusz Treliński, 2004, projektanci: Magdalena Tesławska, Paweł Grabarczyk, filc, tworzywo sztuczne

kapelusze_3-284

Kapelusz Chóru z Wesołej wdówki Lehára, reż. Maciej Wojtyszko, 2002, projektant: Izabela Chełkowska, filc, strusie pióra

kapelusze_3-269

Wianek Matki ze spektaklu Pejzaż nocą, choreografia: Hanna Chojnacka, 1995, projektant: Barbara Kędzierska, sztuczne kwiaty, tiul

kapelusze-291

Toczek Androgena ze Świętej wiosny do muzyki Strawińskiego, choreografia: Emil Wesołowski, 2001, projektant: Joanna Macha, szyfon, welur

kapelusze-243

Czapka Chóru Krakowiaków z Zabobonu, czyli Krakowiaków i Górali Kurpińskiego, reż. Janusz Józefowicz, 2007, projektant: Maria Balcerek, sztuczna skóra, pawie pióra, sztuczne futerko

kapelusze-171

Cylinder Chóru z Damy pikowej Czajkowskiego, reż. Mariusz Treliński, 2004, projektanci: Magdalena Tesławska, Paweł Grabarczyk, filc, bawełna, sztuczne futerko

kapelusze-081

Maska z Potępienia Fausta Berlioza, reż. Achim Freier, 2003, projektant: Achim Freier, Axel Aust

kapelusze_003

Czepiec renesansowy z Romea i Julii Prokofiewa, choreografia: Emil Wesołowski, 1996, projektant: Boris Kudlička, jedwab na stelażu, folia

Zdjęcia z wernisażu – Donat Brykczyński/BE&W

Lubię(0)Nie lubię(0)
Ten wpis został opublikowany w kategorii Moda i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Komentarze

Liczba komentarzy: 0

    Dodaj komentarz