BIUSTONOSZE, GORSETY, HALKI – WYSTAWA W NOWYM JORKU

nycc

Nowy Jork to bez wątpienia kulturalna stolica świata. Kiedy przeprowadziłam się tutaj ponad 2 lata temu, miałam wrażenie, że nie ma lepszego miejsca do nadrobienia wszystkich zaległości w tej dziedzinie. W mieście, które nigdy nie śpi, jesteś szczęściarzem jeśli uda ci się uczestniczyć w 1% tego, co oferuje. Dlatego z czasem nauczyłam się jak nie zginąć w gąszczu tych wszystkich ciekawych wydarzeń, a wynajdywać te najbardziej godne uwagi.

TEKST: MILENA MAJEWSKA, NOWY JORK

Moją serię materiałów z Nowego Jorku rozpoczynam bardzo ciekawą wystawą pt. Exposed: A History of Lingerie, która znajduje się w Muzeum przy Fashion Institute of Technology (The Museum at FIT), prestiżowej uczelni projektowania, mody i sztuki o międzynarodowej sławie.

1940-1950

FOT. Fashion Institute of Technology

Wystawa prezentuje historię kształtowania się bielizny od pierwszych dostępnych eksponatów z końca XVIII wieku do bielizny współczesnych marek popularnych takich jak La Perla, Chantelle czy słynącej z erotyzmu Agent Provocateur.
Każdy z ponad 70 zaprezentowanych eksponatów, przedstawia kluczowy wkład w rozwój kunsztu wyrobu bielizny jak i jej wyglądu ze względu na zmieniającą się kobiecą sylwetkę.

Gorset - wełna, jedwab, bawełna, stal - 1880, Francja

FOT. Fashion Institute of Technology

Biustonosz z lnu - 1890, Francja

FOT. Fashion Institute of Technology

Biustonosz z jedwabiu i koronki - 1923, USA

FOT. Fashion Institute of Technology

Gorset wyszczuplajacy - 1930, Francja

FOT. Fashion Institute of Technology

Gorsety z koronki i nylonu, lata 50., USA

FOT. Fashion Institute of Technology

Według amerykańskiego portalu Swide, bielizna jest przedmiotem „niekończącej się obsesji ze strony osoby noszącej ją, osoby podziwiającej ją, kończąc na jej producencie”. Bielizna bardzo wiele mówi o kobiecie, poczynając od tego jak chce być postrzegana czy w jakim jest humorze. Jak zaobserwowała francuska projektantka Chantal Thomass, „Esencja i charakter bielizny znajdują się w sugestii”.

Kobiety od wieków nosiły bieliznę w celu podkreślenia lub skorygowania figury, a także podkreślenia statusu społecznego. Ta szczególna część garderoby przez stulecia pełniła różne funkcje, słynna era żelaznych gorsetów z początku XVI wieku na przykład, jak sama nazwa wskazuje, miała podobno korygować postawę. Z kolei epoka wiktoriańska to szczytowy okres rozkwitu gorsetu, ale już w ulepszonym i wygodniejszym wydaniu.

Wystawę otwiera, według mnie najbardziej spektakularny eksponat, jasnoniebieski jedwabny gorset z ok. 1770 roku, wyglądający jak z filmów kostiumowych. Typowy dla XVIII-wiecznej kobiety sznurowany gorset wskazywał nie tylko na wysoki status społeczny ale również pełnił funkcję erotycznego ‚wabika’. We Francji, zakładanie gorsetu było główną częścią ‚toalety’ czyli rytuału ubierania i rozbierania.

Gorset, jedwab, ok. 1770 rok, prawdopodobnie Europa

FOT. Fashion Institute of Technology

FOT. Fashion Institute of Technology

Na początku XX wieku pojawiła się w końcu alternatywa dla gorsetów. Opatentowana przez Amerykankę Mary Phelps Jacob w 1914 roku konstrukcja o nazwie Caresse-Crosby, to nic innego jak prototyp współczesnego biustonosza. Były to dwie jedwabne chustki związane wstążką. Pomysł nie zdobył jednak większego zainteresowania i został odsprzedany za jedyne 1500 dolarów firmie Warner’s, która to już w 1935 roku z powodzeniem wprowadziła pierwszą rozmiarówkę miseczek A,B i C.

Wracając do wystawy, najciekawsze co według mnie można na niej zaobserwować to zacieranie się na przestrzeni czasu, różnicy między bielizną a odzieżą wierzchnią, trend, który to stał się popularny szczególnie w latach 80-tych i był wizytówką takich projektantów jak Dolce&Gabbana czy Jean Paul Gaultier. Jak ciekawie portal Swide zauważył, na wystawie zaprezentowano obok siebie nylonową koszulę nocną z lat 50-tych luksusowej firmy Irys i suknię wieczorową projektu Claire McCardell, również z tego samego okresu, obydwie wykonane z podobnego materiału i o podobnej sylwetce  McCardell była pierwszą projektantką, która użyła nylonu, materiału typowego dla bielizny, do uszycia strojów wieczorowych.

Suknia wieczorowa Claire McCardell i koszula nocna Irys,USA,1950

FOT. Fashion Institute of Technology

Jak historyk mody Valerie Steele napisała w swojej książce, „Koncepcja widocznego gorsetu stała się społecznie akceptowaną formą erotycznej ekspresji”. I tak na przykład na wystawie widzimy koronkowy gorset marki Cadolle w kolorze krzykliwego różu, który zaprojektowany został jako odzież wierzchnia, ale może być również noszony jako bielizna.

Gorset Cadolle, 2007, Paryż i koszula nocna Cadolle, jedwab, 2008

FOT. Fashion Institute of Technology

Nie ulega wątpliwości, że bielizna jest kluczowym komponentem w historii mody. Jej znaczenie i funkcja znacznie ewoluowały na przestrzeni wieków. Jednak to co się nie zmieniło,to fakt, że pozostaje obiektem niekończącej się fascynacji.
Obecnie wartość światowego rynku bielizny wyceniana jest na ponad 30 miliardów dolarów.

Body Patricia Fieldwalker,1988r, Lady Marlene bustier i komplet Victoria's Secret z 1990r

FOT. Fashion Institute of Technology

 

Wystawę można obejrzeć bezpłatnie do 15. listopada 2014

Godziny otwarcia: wtorek-piątek g.12-20, w soboty g.10-17 w Museum at FIT, 7th Avenue, New York, NY 10001

 

Gorsety i pikowana halka z jedwabnej satyny - 1765, Anglia

FOT. Fashion Institute of Technology

Gorset z jedwabnej satyny - 1898, USA

FOT. Fashion Institute of Technology

Suknia popołudniowa tzw.Tea Dress, ok. 1900 r

FOT. Fashion Institute of Technology

Exposed_03

Gorset z wytłaczanego w kwiatowy wzór jedwabiu - 1905, Anglia

FOT. Fashion Institute of Technology

Biustonosz nylon, satyna, 1949, USA, halka Christian Dior, nylon, jedwab, 1951, Francja

FOT. Fashion Institute of Technology

Valerie Porr, piżama z jedwabiu, 1976 i suknia wieczorowa Fernardo Sanchez

FOT. Fashion Institute of Technology

Lady Marlene, bustier, ok. 1988, USA

FOT. Fashion Institute of Technology

Jean Yu - komplet bielizny z jedwabiu i szyfonu - 2005, USA

FOT. Fashion Institute of Technology

Suki Cohen body i bolerko, 2014

FOT. Fashion Institute of Technology

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lubię(0)Nie lubię(0)
Ten wpis został opublikowany w kategorii Retro i oznaczony tagami , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Komentarze

Liczba komentarzy: 0

    Dodaj komentarz