WYSTAWA DAMSKICH KAPELUSZY SPRZED LAT

plakat(1)

Chapeau bas. Kapelusze damskie 1880-1960 z kolekcji Adama Leja – wystawa w Muzeum Okręgowym w Sieradzu potrwa od 19.lipca do 27.września 2015.

Kapelusz damski można zrobić ze wszystkiego, nawet z gazety, albo wiórów drewnianych, byle modystka była dość zręczna.

/Maguelonne Toussaint – Samant, francuska pisarka i dziennikarka/

 

Opowieść o historii damskich kapeluszy można by rozpocząć od XVII wieku, kiedy to zostały one na trwałe zapożyczone z mody męskiej. W tym też czasie nadano francuskiemu słowu „chapeau” znaczenie odnoszące się do nakrycia głowy – kapelusza, bowiem sam termin znany od średniowiecza określał wcześniej noszony na skroniach wianek z kwiatów. Poszukując zaś związków etymologicznych nazwy „kapelusz” trzeba podkreślić, że w wielu językach europejskich określa ona po prostu głowę (z łac. capellus od caput głowa).

W kolejnym – XVIII stuleciu, kapelusz stał się już nieodłącznym kobiecym atrybutem, a ich pierwsi znani twórcy jak np. Monsieur Gualard, czy Rose Bertin fryzjerka i modystka królowej Francji – Marii Antoniny, na trwałe zapisali się w dziejach ubioru. Kapelusz był bowiem w swej wielowiekowej historii powiązany z konstrukcją stroju stanowiąc akcent wieńczący sylwetkę. Chronił nie tylko przed warunkami atmosferycznymi: wiatrem, słońcem i kurzem, ale przede wszystkim był ozdobą stanowiącą dopełnienie modnej garderoby. Na przestrzeni stuleci pełnił w historii ubioru nie tylko funkcje użytkowe, ale także w ujęciu socjologicznym do początku XX wieku stanowił symbol społecznego statusu. Jego noszenie wiązano zawsze ze świadomością stylu i mody.

Wystawa „Chapeau bas. Kapelusze damskie 1880 – 1960 z kolekcji Adama Leja”, która towarzyszy Sieradz Open Hair Festiwal, ukazuje ewolucje fasonów i rodzajów damskich kapeluszy w okresie największych przemian w modzie jakie zachodziły od końca XIX do pierwszej połowy XX wieku. W przestrzeni galeryjnej – dzięki doborowi eksponatów – starano się dokonać nie tylko analizy stylistycznej, materiałowej, czy technologicznej nakryć głowy, ale przede wszystkim podjęto próbę odpowiedzi na pytanie o społeczną i socjologiczną rolę tego akcesorium, kojarzonego – w powszechnej świadomości – głównie z kobiecą modą. Chcąc jak najpełniej ukazać zachodzące przemiany ekspozycję podzielono na trzy sekwencje wyznaczone latami: 1880-1920; 1930-1940; 1950-1960. Zaprezentowano kapelusze sportowe, codzienne, wizytowe, wieczorowe i balowe. Wśród eksponatów znalazły się nie tylko prace nadających ton modniarstwu – Caroline Reboux, Suzanne Talbot, Georgette Gabey, Madame Agnes, Suzy et Paulette, ale również największych projektantów francuskiego haute couture – Jeanne Lanvin, Elsy Schiaparelli, Christiana Diora, Cristobala Balenciagi, Pierre’a Balmain czy Pierre’a Cardin.

Prezentowane eksponaty stanowią część największej w Polsce kolekcji strojów i ich akcesoriów będącej własnością Adama Leja – historyka sztuki i marszanda. Kolekcja ta gromadzona jest z profesjonalnym znawstwem i pasją od ponad dziesięciu lat. Jej właściciel jest również cenionym publicystą współpracującym z czasopismami: „Art & Business” i „Harper’s Bazaar”, na łamach którego zamieszczono w październiku 2013 roku niezwykłą sesje zdjęciową z wykorzystaniem strojów z lat 20 i 30 XX wieku pochodzących z kolekcji, a prezentowanych przez modelki. Fotografie wielu z wchodzących w skład zbioru eksponatów zostały wykorzystane także w książce Anny Sieradzkiej „Moda w przedwojennej Polsce”.

Adam Leja jako jedyny polski kolekcjoner otrzymuje imienne zaproszenia na paryskie pokazy mody haute couture – tutaj możecie przeczytać jego relację z pokazu Elsy Schiaparelli.

il.1

fot. Michał Radwański

il.2

fot. Michał Radwański

il.3

fot. Michał Radwański

il.4

fot. Michał Radwański

il.5

fot. Michał Radwański

il.6

fot. Michał Radwański

il.7

fot. Michał Radwański

il.8

fot. Michał Radwański

il.9

fot. Michał Radwański

il.10

fot. Michał Radwański

il.11

fot. Michał Radwański

il.12

fot. Michał Radwański

il.13

fot. Michał Radwański

il.14

fot. Michał Radwański

plakat(1)

Wystawa towarzyszy Sieradz Open Hair Festiwal – Muzeum Okręgowe w Sieradzu

Czas trwania: 19.07.2015 -27.09.2015

Wernisaż: 18.07.2015 ; godz.14

Kurator ekspozycji, autor scenariusza i aranżacji: dr Łukasz Grzejszczak

Dobór eksponatów: Adam Leja, dr Łukasz Grzejszczak

Współpraca i projekty plastyczne: Karolina Antczak

Fotografie obiektów: Paweł Myszka, Maciej Widzowski, Michał Radwański

Lubię(0)Nie lubię(0)
Ten wpis został opublikowany w kategorii Retro i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Komentarze

Liczba komentarzy: 0

    Dodaj komentarz