JAK DOBRZE ZADBAĆ O NASZ KRĘGOSŁUP ?

DSC00423

Jak prawidłowo siedzieć i leżeć, żeby jednocześnie dbać o nasz kręgosłup? Co zrobić, kiedy boli? I na co pomaga olej magnezowy i co to takiego? Na te i wiele innych pytań, odpowiada mi Joanna Cieślik z warszawskiego Centrum Leczenia Bólu i Odnowy Biologicznej Fizjomed-spa.

E.W.: Dlaczego boli nas kręgosłup? Czy jest to dziedziczne? Czy zależy od wieku?

JOANNA CIEŚLIK: Na kondycję naszego kręgosłupa mają wpływ takie czynniki jak wiek, genetyka (właściwości i schorzenia genetyczne), nadwaga, dieta, stres, ale największe znaczenie ma nasz tryb życia. Mam tu na myśli brak ruchu i niezdrowe żywienie. Praca w jednej pozycji( za biurkiem) jest dla kręgosłupa największym zagrożeniem – napięcia statyczne. Najczęstszą przyczyną jest bólu kręgosłupa jest statyczny, siedzący tryb życia, co powoduje zastój tak zwanej pompy mięśniowej (kiedy się poruszamy nasze mięśnie się skurczają i rozkurczają dzięki czemu pozwalają na intensywny przepływ krwi odżywiającej aparat ruchu jakim jest nasz kręgosłup).

Czy można jakoś temu zapobiec? Jak dbać o kręgosłup?

– Jeżeli masz pracę siedzącą, przynajmniej raz na 2 godziny wykonaj 15 min przerwę: spaceruj, rozciągaj się, głęboko oddychaj zwłaszcza brzuchem. STWÓRZ SOBIE DOGODNE WARUNKI PRACY – ustaw monitor tak by nie odchylać w tył głowy, ani jej nie wysuwać w przód. Jeżeli większość czasu spędzasz za kierownicą, to pamiętaj o wyprofilowanym zagłówku podpierającym szyję, oraz wypełnieniu przestrzeni pod dolną częścią kręgosłupa. Zapobiegać można poprzez ćwiczenie wzmacnianie i rozciąganie mięśni przykręgosłupowych, (ważna jest systematyka) i również regularne masaże.

Czy są jakieś specjalne techniki siedzenia, żeby dla naszego kręgosłupa było to najwygodniejsze?

– Fotel, na którym siedzisz powinien mieć taką wysokość by siedzisko od podłoża było w odległości umożliwiającej osiągnięcia kąta prostego pomiędzy tułowiem, a pośladkami oraz w stawach kolanowych, czyli pomiędzy udem a podudziem, a stopy spoczywają na podłożu. Plecy w całości podparte z szczególnie wyprofilowanym podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa/ dolnej jego części. WAŻNE! Jak siedzisz za biurkiem nie zakładaj nogi na nogę. Kończyny górne, zwłaszcza łokcie podparte na wysokości blatu biurka.

Widziałam, że modne jest teraz siedzenie na dużych piłkach. W czym to pomaga ?

– Piłki terapeutyczne są wymagającym sprzętem do siedzenia. Ważny jest ich rozmiar by średnica pozwalała stabilnie podpierać stopy o podłoże. Siedzenie na piłce aktywizuje do pracy wszystkie mięśnie posturalne/ tułowia które utrzymują wyprostowaną sylwetkę, poprzez utrzymywanie równowagi co dzieje się podświadomie . Czyli mięśnie, które odpowiadają za utrzymywanie sylwetki w wyproście, cały czas pracują- ćwiczą by utrzymać pozycję siedzącą na piłce. Tym samym wzmacniają mięśnie stabilizujące kręgosłup oraz mięśnie odciążające jego stawy, co nie doprowadza do pojawiania się bólu w wyniku obciążeń statycznych / czyli z bezruchu.

W jakiej pozycji powinniśmy spać, żeby dać odpocząć naszemu kręgosłupowi?

– Mamy bardzo inteligentne organizmy i one w spoczynku same znajdują sobie takie pozycje, które ich nie obciążają. Jednak do nas należy stworzenie im warunków do odpoczynku. Dobór materaca, który powinien mieć taką strukturę by kiedy się położymy na wznak, nasza dłoń z niewielkim oporem wsunie się pod lędźwiowy odcinek kręgosłupa. Poduszka pod głowę ma mieć wysokość taką jak przestrzeń pomiędzy końcem naszego barku a szyją. Alternatywą na zniwelowanie nocnych bóli lędźwiowego odcinka kręgosłupa jest w leżeniu na plecach wkładanie poduszki pod kolana (np. poduszka rogal dla kobiet ciężarnych), a w leżeniu na boku wkładanie poduszki pomiędzy kolana.

Jakie ćwiczenia, które można wykonywać samemu w domu są najlepsze dla naszego kręgosłupa?

– W wielu przypadkach ważne jest aby zasięgnąć opinii specjalisty – ponieważ nasze dysfunkcje /wady/uroda kręgosłupa czy też schorzenia mogą spowodować że niektóre ćwiczenia będą nieefektywnie bądź nawet niebezpieczne i mogą pogłębiać nasze wady kręgosłupa. By nie zrobić sobie krzywdy, gdyż bóle kręgosłupa mogą się aktywizować z różnych przyczyn i na różnym tle, należy wykonywać ćwiczenia rozciągające w pozycjach tzw. izolowanych czyli w siedzącej i leżącej, jest to najbezpieczniejsza i najskuteczniejsza forma samodzielnego wspomagania się w bólu.

zdj16

Czasem zdarza się tak, że nagle ból jest tak silny, że nie można się ruszyć. Co wtedy zrobić? Jak sobie samemu poradzić ?

– Paraliżujący ból jest oznaką poważnych zmian destrukcyjnych narządu ruchu, oraz biochemii naszego organizmu. To impuls mówiący, że coś złego dzieje się wewnątrz naszego ciała i nie należy tego lekceważyć, myśląc, że samo minie. Bardzo istotna jest dokładna diagnostyka i fachowa pomoc. Jeżeli ból dotyczy kręgosłupa w odcinku lędźwiowym należy ułożyć się w bezpiecznej pozycji tj. leżenia na boku na którym ból będzie w miarę do zniesienia, w pozycji embrionalnej z włożoną poduszką pomiędzy nogami , lub na plecach z ułożeniem nóg w pozycji „ krzesełkowej” czyli z włożeniem pod nogi poduszek, koca , tak by kąt pomiędzy leżącym tułowiem a udami był 90 stopni i pomiędzy udami i podudziami też 90 stopni ( stawy kolanowe ugięte pod kątem prostym).

Jakie zabiegi na problemy z kręgosłupem proponujecie w waszych gabinetach?

– Osiemnastoletnia praca z ludźmi w różnym wieku i sprawujących rozmaite funkcje zawodowe, cierpiącymi na dysfunkcję „kręgosłupa” pokazała nam, że nie ma dwóch takich samych przypadków, tak też nie ma jednego zestawu zabiegów z zakresu medycyny fizykalnej, rehabilitacji, czy treningów sportowych które by wyleczyły . Indywidualne podejście , szeroko pojęta diagnostyka funkcjonalna pozwalają na dobór odpowiednich zabiegów z zakresu fizykoterapii, terapii manualnej, indywidualnych treningów w których ma zastosowanie szereg specjalistycznych metod terapeutycznych.

Jesteśmy prekursorami w Polsce stosowania innowacyjnej metody jaką jest Terapia Energotonowa w leczeniu zmian tkanek przykręgosłupowych, oraz łączenia z nią wielu innych metod z zakresu szeroko pojętej rehabilitacji oraz fizjoterapii. Od dwunastu lat stosujemy w naszych gabinetach tę skuteczną metodę, która wspomaga nasze działania lecznicze wśród dzieci, dorosłych, osób starszych a także i bardzo wymagającej grupy jaką są sportowcy.

Wiem też, że wprowadziliście na rynek jako pierwsi w Polsce olej magnezowy. Jakie ma właściwości i jak działa i gdzie można go kupić?

Nasze wieloletnie doświadczenie pomogło nam w stworzeniu innowacyjnego preparatu jakim jest Magnez w postaci oleju. Magnez jest niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania szeroko pojętego narządu ruchu i związanych z nim życiodajnych układów: krwionośnego i nerwowego. Surowiec do produkcji oferowanego Oleju Magnezowego pozyskujemy z naturalnego, unikatowego źródła jakim jest Morze Martwe. Nie stosujemy soli odpadowej/osadowej zawierającej metale ciężkie, która jest najtańszym surowcem i najczęściej stosowanym w produktach istniejących na rynku. Nasz surowiec wydobywany jest na poziomie 1000 metrów pod powierzchnią ziemi, dzięki czemu jest wolny od zanieczyszczeń oraz metali ciężkich. Grupa naukowców, która opracowała technologię pozyskiwania oraz wytwarzania Oleju Magnezowego przeprowadziła szereg badań i udowodniła iż jest on niezbędny do prawidłowego rozwoju dzieci, oraz funkcjonowania dorosłych organizmów.

20161103_114652-01ANT_8124aMG_oil-2

Olej Magnezowy który proponujemy jest konkurencyjnym produktem na rynku światowym z pięciu powodów:

  1. Najwyższe stężenie ( w 100 ml jest 634mg czystego magnezu)
  2. Najczystszy 99,000000009
  3. Pochodzi w 100% z naturalnego źródła, nie zawiera metali ciężkich.
  4. Wchłania się bezpośrednio przez skórę do krwioobiegu (nie obciążą wątroby, nerek, trzustki)
  5. Nasz produkt jako jedyny na rynku, wykonany jest na bazie wody zjonizowanej.

Magnez jest drugim najważniejszym pierwiastkiem w naszym organizmie, bez niego nie funkcjonuje serce , nerwy, mięśnie, z tego też powodu nazywany jest Iskrą Życia. Można go znaleźć na stronie www.olejmagnezowy.com lub kupić bezpośrednio w naszych gabinetach:

Centrum Leczenia Bólu i Odnowy Biologicznej – FIZJOMED SPA

Krosno, ul.Bursaki 29  – kontrakt z NFZ
tel.: +48 666 944 344, +48 696 642 626

Jastarnia, ul.Błękitna 16
tel:. +48 608 409 235, +48 693 394 853

Warszawa, ul.Królewicza Jakuba 33
tel:. +48 608 409 235

ANT_1295a ANT_1297a ANT_1343a ANT_1362a ANT_1375a DSC00423

Lubię(0)Nie lubię(0)
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uroda i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Komentarze

Liczba komentarzy: 0

    Dodaj komentarz